сряда, 4 февруари 2015 г.

Да поговорим за реклама - списание Капитал


През 2014 година, голяма част от рекламодателите смениха екипите си и миграцията на кадри между агенциите достигна наистина неочаквани нива. Лично аз съм един от примерите за човек, който преминава през рекламни агенции и рекламодатели от няколко години насам, сякаш си сменям гардероба всеки сезон. Тази хаотична тенденция очевидно не съществува само в моята професионална кариера, а се забелязва навсякъде, дори и на ниво мениджъри. 
"Най-добрите резултати идват, когато се работи в устойчива среда", споделя Мария Тодорова от Next-DC. Съгласна съм с мнението й, защото въпреки че работата на рекламистите е да бъдат креативни, все пак е необходима някаква последователност. Няма как една агенция да се стреми да хване възможно най-много клиенти, а в същото време да не разполага с достатъчно хора, които да свършат работата качествено. Агенциите нагърбват служителите с множество проекти на множество брандове, а това води до липса на съсредоточеност в резултатите.
Тази година бях свидетел на това по време на пичовете, организирани от трите мобилни оператора. Това всъщност са едни от най-големите рекламодатели, които естествено малки и големи агенции се стремяха да привлекат. Всички искаха да се представят в най-добрата светлина и да измислят нечувани концепции за реклама. Но тези пичове, не накараха мениджърите да разпределят ефективно работата на криейтива и по останалите брандове, а напротив - нагърбиха максимално служителите си без да се замислят за риска от некачествен краен резултат и загубени лоялни клиенти. Не бих нарекла това устойчива среда в която се постигат добри резултати, а по скоро хаотична среда, страдаща от липса на план.
Тази хаотичност се забелязва и в самите услуги, които предлагат рекламните агенции. "... да не бъдеш каналоцентричен, а да си смислово важен и да създаваш подходящо съдържание - ако имаш какво да кажеш и го облечеш в подходящата форма, винаги ще намериш точния канал", казва Калина Петкова от Publicis Marc Group. Моите наблюдения са, че агенциите (може би по-скоро малките) се опитват да предложат на клиентите си възможно най-много канали за комуникация само и само да си набавят повече работа и съответно да източат повече пари от рекламодателя. Както знаем, сега дигиталните канали за комуникация са на мода. При тях сякаш е по-лесно, защото се предлагат готови решения - банери, нови сайтове, апликации в социалните мрежи, имейл маркетинг и т.н. Трябва просто да се измисли един дизайн и е време за шоу. Но това всъщност разконцентрира брандовете и целевите им аудитории. А и бюджета не е безкраен. За рекламодателите дигиталната реклама е по-евтина сравнение с TV или OOH, но това означава ли, че бранда трябва да се появи във всички дигитални канали на всички безжични устройства? Милин Джалалиев от Saatchi&Saatchi казва "Идеите на агенциите не трябва да са само на повърхността, на чисто комуникационно ниво, а трябва да влизат в дълбочина в бизнеса на компанията".
А що се отнася до посланията, както казва Чавдар Кенаров от Noble Graphics, те по-скоро са "рекламни обяви", отколкото послания базирани на въздействаща идея. "Тоталната несигурност, обезверяването и немотията промениха възприятията на хората. Това разбира се, прави нашата работа още по-трудна." Какво смятате наистина за постоянните и напрегнати послания "Вземи!", "Само сега!", "Веднага!"? Този стрес също е неприятен за потребителите и ги кара единствено да си запушат ушите. 
Всички рекламисти твърдят, че рекламата трябва да развива и образова потребителите, но те не го правят. Заливат ни с безсмислена информация и плоски послания, карайки ни да купим продукти, от които нямаме нужда. Както винаги се дъвчи, това произлиза от неправилната комуникация между рекламна агенция и рекламодател. Може би наистина е време рекламните агенции да започнат да предлагат бизнес решения на клиентите си, а не просто рекламни кампании. 

Диляна Котева

Източник: http://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2015/01/23/2458867_2015_da_pogovorim_za_reklama/
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар