Джоана твърди, че напоследък социалните мрежи започват да се превръщат в огледало на личния живот на хората. Причината за това е, че там всички ние харесваме и публикуваме съдържанието, което ни е интересно и по този начин се откриваме изцяло пред света. Въпреки това, според Джоана все още много компании и медии не се възползват от този достъп до информация. Те все още изчисляват интереса на хората с демографски метрики, показващи изключително сух материал в сравнение с информацията, до която могат да достигнат в социалните мрежи. Все още много медии смятат, че ако по демографски показатели даден индивид попада в дадена група (студент 18-24 години, мъж), той си пада по съответното медийно съдържание, характеризиращо категорията му (музика, кино, пътувания).
Всъщност това далеч не е така, защото различните хора имат различни интереси, дори ако попадат в една и съща демографска метрика. Например, когато става дума за определяне на аудиторията на телевизионни предавания, компании като Nielson дори не броят хората над възраст от 54 години. Медиите пък смятат, че такава аудитория изобщо не съществува. Истината е че информацията, която идва от социалните мрежи може да разруши всички тези демографски кутийки и да покаже на компаниите, че всъщност хората са изключително различни, колкото и да им се иска да ги поставят под знаменатели.
По време на видеото си мислех - ами ако личната информацията за възраст, пол, семейно положение и др., бъде скрита от медиите и те можеха да наблюдават единствено това, което харесваме и публикуваме? Тогава нямаше да имат шанс да ни поставят под знаменатели като студент, женен, богат, беден, образован и т.н. просто защото такава информация нямаше да бъде налична. Следователно нямаше и да ни поднасят съдържание извадено от съответната демографска кутийка. Тогава какво ли съдържание щяха да ни поднесат?
Ако се замислим, съдържанието което публикуваме и харесваме е в хиляди пъти по-ценно и определящо интересите ни, отколкото демографската група, в която са ни пъхнали компаниите. Джоана дава пример с това, че ако тя знае че един човек гледа сериала "Бъфи, убийцата на вампири", би разбрала много повече за този него, отколкото ако знаеше само на колко години е той.
Статистиката на Джоана на база потребление на социалните мрежи според възраст и пол, показва интересни факти. Във всички възрастови интервали (15-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55+), дамите са по-активни потребители в социалните мрежи от мъжете. Ако погледнем и времето прекарано в тях, дамите отново са повече от мъжете. Съответно, това би трябвало да се отразява на съдържанието там - повече женско съдържание, отколкото мъжко. Означава ли това обаче, че жените ще превземат медийте и в глобален мащаб? Ще има ли повече анимационни герои от женски пол в детските или игрите, тв предаванията или блокбъстарите? Всъщност дори статистиките да сочат натам, това за момента е невъзможно. Може би обаче, компаниите ще започнат да наемат повече медия специалисти от женски пол. Дано! :)
Ако погледнем как хората обичат да се забавляват, можем да разберем много за тях - от това как се грижат за здравето си до политическите им симпатии. Моето мнение обаче е, че все още този обем от информация е невъзможно да се преработи и постави отново в кутийки, защото е гигантски. Така изглеждат нещата днес, но съм сигурна че след още няколко години автоматизацията на данни ще надмине в пъти и сегашните си граници.
Диляна Котева
Няма коментари:
Публикуване на коментар